Loading...

نبرد شیاطین: مقایسه کامارو SS 1LE با موستانگGT پرفورمنس پک1

25/4/1397 42

هر دو خودرو به گیربکس شش سرعته دستی مجهز شده‌اند، البته جعبه دنده ده سرعته اتوماتیک نیز برای موستانگ 2018 قابل سفارش است..

اول به سراغ کامارو برویم. این خودرو نیروی خود را از یک پیشرانه 6.2 لیتری V-8 با قدرت 455 اسب بخار و 455 پوند فوت گشتاور دریافت می‌کند. کلیه کاماروهای 1LE دارای درب کاپوت مشکی، آینه‌های مشکی، برخی اجزای مشکی رنگ دیگر و گیربکس دستی هستند. نسخه SS 1LE با تجهیزاتی نظیر: کنترل مغناطیسی سواری، ترمزهای برمبو، مدیریت کشش پرفورمنس و لاستیک‌های ویژه ساخت گودیر عرضه می‌شوند. این خودرو همچنین دارای اگزوز با حالت دوگانه و خنک کننده روغن دیفرانسیل و گیربکس است. خودروی ما به طور آپشنال دارای صندلی‌های ریکارو، سیستم ثبت داده‌های پرفورمنس و یک سیستم دوربینی برای کمک به ارتقای زمان‌های ثبت شده در رکوردگیری پیست است. فیمت این هیولای قرمز معادل 46,295 دلار است که 8300 دلار فراتر از یک کامارو SS پایه ارزش‌گذاری شده است.

پیشرانه موستانگ دارای حجمی برابر 5038 سی‌سی بوده و به تکنولوژی‌ فرایند قوس انتقالی پلاسما نظیر آنچه در فورد جی‌تی مجهز شده است. این موتور نسبت به نمونه V-8 قبلی دارای قطر سیلندر و سوپاپ‌های بزرگتر است. سرسیلندرها و همچنین میل سوپاپها تغییر کرده‌اند. این پیشرانه حداکثر دور موتور را به میزان 500rpm گسترش داده و به شیوه تزریق مستقیم و غیر مستقیم، عمل پاشش سوخت را انجام می‌دهد. قدرت این موتور معادل 460 اسب بخار و گشتاور حاصل نیز معادل 570 نیوتن-متر است. گیربکس شش سرعته آن نیز برای تطابق بیشتر با پیشرانه ارتقا داده شده است. فورد به منظور تامین مقررات ایمنی عابرین در اروپا، مجبور به انجام تغییراتی ناسازگار در طراحی شده که چراغ‌های کوچکتر جلو یکی از آنهاست.

یکی از دلچسب‌ترین تغییرات موستانگ، استفاده از صفحه سرعت شمار دیجیتال 12.4 اینچی است. نوشته های آن کاملا خوانا بوده و روشنایی مناسبی دارد و برحسب حالت‌های مختلف رانندگی، چینش عناصر آن تغییر می‌کند.

انتخاب گزینه پرفورمنس پک 1 در هنگام خرید فورد موستانگ 2018 موارد ذیل را به خودروی شما الصاق خواهد نمود:
یک بال بزرگ، رینگ‌های آلومینیومی مشکی، تایرهای میشلین ps4، ترمز برمبو، اگزور دوحالته، K-brace، فنرهای سفت‌تر برای جلو، میله ضد چرخش بزرگتر در عقب، رادیاتور بزرگتر، دیفرانسیل لغزش محدود، فرمان الکتریکی تقویت شده، کنترل پایداری، ABS و تقویت منحصر به فرد شاسی.
نمونه مورد بررسی به کمک‌فنرهای مغناطیسی نیز تجهیز شده و قیمت آن مساوی با 49,670 دلار است.

هر دو خودرو دارای اگزوز دوحالته و تعداد هشت سیلندر در موتور هستند اما آوای پیشرانه موستانگ زیباتر است. هر دو اتومبیل به فناوری از کار انداختن ترمز عقب به منظور انجام بهتر برن-اوتز(burnouts) مجهز شده‌اند، اما استفاده از این تکنولوژی موسوم به لاین-لاک چندان هم ساده نیست و به اندکی تمرین نیاز دارد.

به جهت انجام مسابقه‌ای داغ، وارد باند فرودگاه به طول تقریبی یک مایل شدیم و پس از انجام تست مذکور، فورد موستانگ به دفعات کامارو را شکست داد. موستانگ موفق شد تا با حداکثر سرعت 256km\h و با فاصله تقریبی به طول چهار برابر یک خودرو، از کامارو با حداکثر سرعت 243km\h پیش بی‌افتد. از جمله دلایل پیروزی موستانگ می‌توان به قدرت بیشتر پیشرانه و دور موتور بالاتر آن اشاره نمود. همچنین پیشرانه کایوت V-8 جدید این خودرو طوری رفتار می‌کند که گویی بیش از 460 اسب بخار قدرت دارد. البته ذکر این نکته لازم است که کامارو بر روی تایرهای عریضتر و لغزنده‌تری نسبت به موستانگ سوار شده که در نتیجه حاصل از مسابقه بی‌تاثیر نیست.

وزن موستانگ کمی بیش از کامارو بوده و برابر 1752.2 کیلوگرم است. این درحالیست که وزن کامارو معادل 1700 کیلوگرم است و توزیع وزنی هردو یکسان و برابر 54/46 است.

در تست شتاب 0-96، این کامارو بود که برنده مسابقه شد. رکورد کامارو برابر 4.1 ثانیه و رکورد موستانگ در این تست برابر 4.4 ثانیه است. در آزمایش یک چهارم مایل نیز کامارو برتری خود را حفظ نمود و با 12.5 ثانیه و حداکثر سرعت 185.4 کیلومتربرساعت در برابر 12.6 ثانیه و 185.2 کیلومتربرساعت برای موستانگ، آزمایش یک چهارم مایل به پایان رسید. البته طبق نظر متخصصان ما، اگر مسیر طولانی‌تر بود، موستانگ حتما پیروز می‌شد. البته از نظر ما فورد قدرت واقعی این خودرو را اعلام نکرده و خواسته تا فروش مدل GT350 به قدرت 526 اسب بخار با مشکل مواجه نشود.

ترمزهای شش پیستونه کامارو، این خودرو را در تست ترمزها نیز نسبت به موستانگ جلو انداخت. مسافت مورد نیاز برای توقف کامل این خودرو از سرعت 96km/h برابر 28.35 متر بوده و این رقم برای موستانگ معادل 31.7 متر است.

در تست هندلینگ هم کامارو بهتر ظاهر شد. بازه زمانی ثبت شده برای موستانگ درعبور از مسیر 8 شکل، هندلینگ برابر 24 ثانیه بود که رقم مناسبی است. اما کامارو با رقم 22.9ثانیه همسنگ بزرگانی همچون پورشه 991 GT3 و نیسان GTR نیسمو قرار گرفته است. بهتر است بدانید سریعترین زمان ثبت شده در این مسیر برابر 22.2 ثانیه بوده و توسط پورشه 918 اسپایدر و لامبورگینی اوراکان پرفورمانته به ثبت رسیده است. متخصص هندلینگ ما راجع به اختلاف هندلینگ این دو خودرو، چنین اظهار نمود که گویی چهار هزار سال فاصله بین این دو وجود دارد.

بر روی جاده‌های کوچک بیرون شهری، کامارو دلاورانه عمل می‌کند. از دور زدن در پیچ‌های مسیر گرفته تا هر کاری که انجام می‌دهد، بی‌نقص و تقریبا بدون هرگونه کم‌فرمانی است. چسبندگی بالا و شاسی مناسب، کاری کرده‌اند که کامارو هرگز دچار بیش فرمانی نخواهد شد. اما موستانگ در این زمینه دچار مشکل است و علی رغم برخورداری از بخش عقبی مستقل، این خودرو به دور خود می چرخد و دچار بیش و کم فرمانی می‌شود. گاهی اوقات نیز در ورود به پیچ مشکل دار می‌شود.


در پیست مخصوص نیز کامارو با اختلاف جلو افتاد و توانست با ثبت زمان 1:20.67 بهتر از خودروهایی همچون پورشه کیمن gt4، آئودی R8 2014 و فراری 458 ایتالیا عمل کند. فورد موستانگ نیز 3.3 ثانیه کندتر از این میزان عمل نموده است.

از نظر ما کامارو برنده این رقابت است. کامارو کاری کرده کارستان و مانند بوکسوری است که در دسته بالاتر رقابت می‌کند و با قیمت 46هزار دلاری‌اش، رقیبی سرسخت برای سایر خودروهای اسپرت این کلاس است؛ و اما موستانگ، اگرچه خودروی خوبی است اما به نظر ما فورد قادر به رفع ایرادات آن و ارایه محصولی در سطحی بالاتر است. موستانگ GT خودرویی افسانه‌ایست، پس عملکردش هم باید درخور نامش باشد.

منبع: پدال